poniedziałek, 30 grudnia 2013

Chleb na zakwasie pszennym

To moje pierwsze w życiu podejście do pieczenia chleba. Nie zakładałam, że wyjdzie idealnie a kiedy zobaczyłam finalną konsystencję ciasta miałam sporo wątpliwości.. Przepis przyniosła moja Mama, dostała go od koleżanki z pracy razem ze słoiczkiem zakwasu, więc szkoda było nie spróbować.  W sobotę po południu wzięłyśmy się do pracy. Ciasto musi wyrastać 7-8 godzin, więc warto przygotować wszystko wieczorem żeby rano rozkoszować się pysznym chlebem. Nasz udał się wyśmienicie, chrupiąca skórka z wierzchu a w środku miękki i idealnie wyrośnięty. Próbujcie, powodzenia!


Składniki:
1kg mąki pszennej typu 450
1/2 szklanki siemienia lnianego
1 szklanka otrębów pszennych
1/2 szklanki pestek dyni (albo innych)
1 łyżka soli
1 litr ciepłej wody (0,5l zimnej i 0,5 wrzątku)
zakwas pszenny

Przygotowanie:
W misce połączyć wszystkie suche składniki: mąkę, otręby, siemię, pestki dyni i sól. Następnie, stopniowo, dodawać wodę cały czas mieszając a na samym końcu dodać zakwas. Ciasto porządnie wyrobić, będzie miało dość rzadką konsystencję. Dwie keksówki wyłożyć papierem i wylać do nich ciasto do połowy ich wysokości z wierzchu wygładzić mokrą dłonią. Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 7-8 godzin. Po tym czasie wstawić do zimnego piekarnika nastawionego na 180C piec 1,45 godziny. 








3 komentarze: