sobota, 7 marca 2015

Pielmieni

Kolejna, ostatnia już, odsłona kulinarnych wspominek. Cały czas jesteśmy w Białowieży, tym razem przedstawiam Wam przepis na pielmieni. Pyszne mięsne pierożki podane ze śmietaną i koperkiem. Szczerze mówiąc to moje ulubione danie i tym bardziej cieszy mnie to, że z łatwością można przygotować je w domu. Lepienie trochę trwa, ale to doskonały moment na obgadanie wszystkich ważnych spraw. Ja lepiłam pielmieni z moją Mamą, więc miałyśmy czas dla siebie a w tak zwanym międzyczasie powstawały śliczne pękate pierożki. Pielmieni łączą ludzi :)


Składniki:
1 i 1/4 szklanki mąki
1 jajko
1/2 szklanki ciepłego mleka
szczypta soli

20 dag mielonej wołowiny
20 dag mielonej wieprzowiny
1/2 cebuli
1 średni ząbek czosnku
żółtko z jaja
2-3 łyżki bulionu wołowego/drobiowego
drobno pokrojona natka pietruszki
sól, pieprz

Przygotowanie:
Mąkę przesiać na stolnicę, dodać jajko, ciepłe (ale nie gorące!) mleko, sól i zagnieść ciasto. Gotowe przykryć ściereczką i odłożyć żeby odpoczęło. Wołowinę i wieprzowinę przełożyć do miski. Dodać drobno posiekaną cebulkę, czosnek i żółtko. Zagnieść widelcem a następnie wlać jeszcze 2-3 łyżki bulionu, doprawić solą i pieprzem i całość jeszcze raz dobrze połączyć. Ciasto cienko rozwałkować i wycinać dość duże krążki, o średnicy około 6 cm. Na każdy krążek ciasta wykładać farsz, ja starałam się żeby pierożki były pełne. Brzegi ciasta zlepić jak do klasycznego pieroga a następnie dwa rogi pierożka połączyć ze sobą oplatając wokół palca. Czyli dokładnie tak, jak przy robieniu uszek. Gotowie pielmieni wrzucamy na posolony wrzątek i  gotujemy ok 5 minut od wypłynięcia, żeby mięsny farsz nie był surowy. Podajemy polane kwaśną śmietaną i posypane szczypiorkiem.

2 komentarze: